سرویس: اجتماعیکد خبر: 987|11:45 - 1402/10/27
نسخه چاپی

فواید کوه نوردی را می دانید؟

فواید کوه نوردی را می دانید؟
در این مطلب به فواید کوه نوردی و همچنین ۷ تاثیر مثبت آن بر جسم، ذهن و تناسب اندام خواهیم پرداخت ، با ما همراه شوید .

به گزارش تمدن کرمانشاه ،کوه پیمایی یکی از تفریحات لذت بخش برای بسیاری از علاقه مندان به گشت و گذار در طبیعت است، می توان گفت فواید کوهنوردی برای سلامت جسم و روح بسیار موثر است. با علم بر اینکه کوه نوردی چیست و تهیه تجهیزات لازم، سفری ایمن به دل کوه خواهید داشت.

اما از فواید کوهنوردی چه می دانید؟ این کار چه مزیت هایی دارد و چرا بسیاری از افراد از خواب شیرین صبحگاهی می زنند و با رفتن به دامان طبیعت به صعود قله ها می پردازند؟

بررسی فواید کوهنوردی

شما باید زمان مناسب برای کوهنوردی را بشناسید؛ مثلاً فواید کوه نوردی در صبح بیشتر از شب است، به همین دلیل اغلب طبیعت گردان صعود به قله ها و پیمایش در دل کوه ها را به صبح می سپارند تا با انرژی کافی و حس خوب، دل به دامان طبیعت بزنند و از فواید این کار بهره مند شوند.

در ادامه لیستی از مهمترین فواید کوهنوردی را بیان می کنیم و درباره هر یک از آنها توضیحات مهم و کاربردی می دهیم:

۱- تقویت روحیه با کوه نوردی

 

کوهنوردی فرصتی را در اختیارتان می گذارد تا به دور از هیاهوی زندگی شهری، ساعاتی را در دل طبیعت زیبای خدا بگذرانید و تمام استرس ها و نگرانی هایتان را از بین ببرید. وقتی در دل آرامش طبیعت از کوه بالا می روید، سرتاسر وجودتان پر از آرامش و حس خوب می شود و همین حس خوب باعث از بین رفتن افکار منفی تان خواهد شد.

اگر به هیچ وجه نمی توانید استرس هایتان را با راهکارهای مختلف ذهنی کنترل کنید، یک روز را به همراه تورهای گردشگری برای کوهپیمایی در نظر بگیرید. شما در انتهای این روز متوجه خواهید شد که تا حد زیادی احساسات منفی تان از بین رفته و حس و حال خوب به جای آنها به وجود آمده است.

۲- بهبود تعادل

شما با کوهنوردی می توانید تعادل جسمی خوبی به دست بیاورید؛ در واقع در حین پشیمایش باید از مسیرهای باریک بگذرید، از چشمه ها عبور کرده یا از روی برخی گودال ها بپرید و در کل عضلات پایین تنه و میان تنه خود را درگیر کنید. با انجام مداوم این کار، عضلاتتان تقویت می شوند و به مرور زمان تعادل بهتری خواهید داشت.

۳- ذهن آگاهی

یکی از فواید کوهنوردی ذهن آگاهی است. در واقع در حین این ورزش شما مجبور می شوید دائما تمام محیط اطرافتان را زیر نظر بگیرید و مراقب موانع یا حتی حیوانات خطرناک نیز باشید. این موضوع به مرور زمان حواستان را جمعتر می کند و جلوی حواس پرتی های مختلف را می گیرد.

4- تقویت عضلات

در کوهنوردی تقریباً تمام عضلات شما درگیر می شوند، از پایین تنه و میان تنه گرفته تا بازوها، پشت و … که هر کدام به منظور عملکرد بهتر نیاز به انجام برخی تمرین های عضلانی دارند. در کوهپیمایی مجبور هستید سرآشیبی های مختلفی را طی کنید که با این کار مچ پا، سرینی، چهارسر ران و … تقویت خواهد شد و عضلات ورزیده خواهید یافت.

۵- کاهش وزن، فواید کوهنوردی برای لاغری

کاهش وزن یکی از بهترین نتایج سودمند کوهپیمایی برای بسیاری از افراد است که می خواهند اندام فربه شان را از بین ببرند. هر چند انواع ورزش ها به همراه یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما در لاغری و تناسب اندام کمک کند، اما کوهنوردی به دلیل فعالیت های جسمی مداوم بیشترین نتیجه و تاثیرگذاری را دارد.

میزان کالری که در این ورزش می سوزانید به شرایط مختلفی مثل جنسیت، وزن بدن، وزن کوله و … بستگی دارد، اما به طور کلی هر کوهنورد حدود ۳۷۰ کیلوکالری را در حین پیمایش می سوزاند، به همین دلیل این ورزش را به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای کاهش وزن به شمار می آورند.

6- جلوگیری از پوکی استخوان

زمانی که مسیرهای شیب دار را می پیمایید، عضلات مجبور به تحمل وزن بدن هستند که با انجام این کار احتمال از دست دادن کلسیم در بدن به حداقل می رسد و استخوان ها بیشتر تقویت خواهند شد. بر اساس مطالعات، ما انسان ها با عبور از ۴۰ سالگی بعد از هر سال یک درصد از تراکم استخوان هایمان را از دست می دهیم؛ از این رو اگر چاره ای نیندیشیم، خیلی زود استخوان هایمان پوک می شوند و استقامت همیشگی شان را نخواهند داشت.

با ورزش کوهنوردی نه تنها عضلات و استخوان ها تقویت می شوند، بلکه زیر نور خورشید نیز قرار می گیرید و ویتامین D بدنتان تامین خواهد شد. ویتامین D باعث افزایش مقاومت استخوان ها در بدن می شود و سلامتی تان را حفظ می کند.

۷- حفظ سلامت قلب

از جمله دیگر فواید کوهنوردی می توان به حفظ سلامت قلب اشاره کرد. در واقع در حین این ورزش ضربان قلبتان به مرور بالاتر می رود که این اتفاق می تواند سیستم قلب عروقی تان را بهبود ببخشد. با این ورزش بسیاری از مشکلات مربوط به قلب مثل فشار خون، سطح قند خون و کلسترول در بدنتان تنظیم خواهد شد.

چطور به طور کامل از فواید کوهنوردی بهره مند شویم؟

برای اینکه به طور کامل از فواید کوهنوردی بهره مند شوید، باید حتما یک تور طبیعت گردی و کوهپیمایی مناسب پیدا کنید؛ چون معمولاً تنها رفتن به کوه هایی با ارتفاع زیاد خطرناک است و هیچ کس این کار را به تنهایی انجام نمی دهد. بعد از پیدا کردن تور مناسب، نوبت به تهیه تجهیزات می رسد. تجهیزات زیادی برای کوهنوردی نیاز دارید که در ادامه لیستی از آنها را برایتان می آوریم:

  • بطری آب
  • فلاسک چای
  • ابزار روشنایی
  • ظروف برای صرف غذا
  • پاوربانک
  • ساعت هوشمند
  • سوت
  • کوله پشتی
  • دستکش و کلاه
  • کفش مخصوص
  • عصای مخصوص کوهنوردی
  • جعبه کمک های اولیه
  • چاقوی چندکاره
  • انواع داروهای مسکن
  • جی پی اس
  • کیسه خواب
  • بادگیر
  • خوراکی ها و تنقلات مختلف
  • کیف کمری به منظور نگهداری وسایل ضروری داخل آن

فواید کوهنوردی ، انگیزه ای مهم برای پیمایش کوه ها

فواید کوهنوردی به قدری زیاد است که بسیاری از طبیعت گردان را مجاب می کند تا به پیمایش کوه ها بپردازند و از فواید این ورزش فوق العاده بهره مند شوند.

پیشنهاد می کنیم که این ورزش را حداقل ماهی یک بار و یا هفته ای یکبار انجام دهید تا از مزیت های بی نظیرش به طور کامل بهره مند شوید. بسیاری از کسانی که مشکلات روحی مثل افسردگی یا استرس دارند یا می خواهند عضلات و اندامشان را تقویت کنند، به کوهنوردی روی می آورند و از نتایج عالی اش بهره مند می شوند.

در این مقاله فواید کوهنوردی را بررسی کرده ایم، از جمله تقویت قلب و سلامت روح و … . این عوامل موجب شده تا تورهای پیمایشی زیادی شکل بگیرند که در آنها دسته های مختلف افراد به پیمایش کوه های مختلف داخل کشور می پردازند و با صعود به قله آنها بدنشان را تقویت می کنند. البته پیشنهاد می کنیم قبل از پیوستن به این تورها حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید تا مبادا این ورزش برایتان خطرناک باشد.