سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 942|23:02 - 1402/09/11
نسخه چاپی

ارتباط والدین با کودکان باید اثر بخش باشد

ارتباط  والدین با کودکان باید اثر بخش باشد
یک روانشناس گفت : ارتباط درست با نوجوانان مانند سرمایه گذاری است. یک سرمایه گذار را که خزانه پری دارد را در نظر بگیرید، در صورتی که به چالش بخورد، از خزانه خودش برای رفع چالش استفاده می‌کند.

دکتر نساء کرمی مزین در گفتگو با تمدن کرمانشاه ، عنوان کرد : از آنجایی که تمام مشکلات و اختلالات در بستر ارتباط نادرست شکل می گیرد ایجاد ارتباط درست و صحیح اهمیت پیدا می کند. ما در ارتباط به وجود می آییم در ارتباط رشد می کنیم در ارتباط آسیب می بینیم و در ارتباط درمان می شویم.

 

 

وی ادامه داد : ارتباط درست با نوجوانان مانند سرمایه گذاری است. یک سرمایه گذار را که خزانه پری دارد را در نظر بگیرید، در صورتی که به چالش بخورد، از خزانه خودش برای رفع چالش استفاده می‌کند و اگر این خزانه خالی باشد به مسائل و مشکلات شدیدتری برخورد خواهد کرد. وقتی خزانه عاطفی من و فرزندان خوب باشد کوچکترین مشکلی که پیش بیاید از خزانه عاطفی خود استفاده می کنیم.

 

کرمی اشاره ای به چندین روش برای پر نگه داشتن خزانه عاطفی والدین  و فرزندان داشت و تصریح کرد:حمایت و دلگرمی والدین به عنوان مثال (فکر می کنم در رابطه با معلم ات مشکل داری، کمکی از دست من برمیاد به نظرم امروز خوشحال نیستی، چیزی شده؟) میتواند راهگشا باشد.

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه دستاوردها و تلاش‌های کودک باید مورد تشویق و ترغیب قرار گیرد حداقل روزی یکبار باید این اتفاق بیفتدگفت : تعامل فیزیکی شامل حداقل دو یا سه بار بوسیدن، بغل کردن، نوازش کردن و البته تعامل فیزیکی که مورد دلخواه نوجوان باشد نه خودمان. لمس کردن احساس تعلق به نوجوانان می دهد احساس می‌کند که شما به او اهمیت میدهید

 

 

این روانشناس تصریح کرد : روزی یک بار به مدت ۱۵ دقیقه با نوجوانت پروژه مشترک داشته باشید، باید ببینید که از لحاظ دنیای ادراکی نوجوان به چه کاری علاقه مند است و ۱۵ دقیقه وقت خود را در اختیار نوجوان قرار داده و به صورت مشترک بر سر آن کار قرار بگیرید مانند غذا پختن، اینستاگرام گشتن، پیاده روی، و.......

 

وی خاطر نشان کرد : وقتی این چند مورد را رعایت می کنید, در واقع این پیام را به نوجوان خود مخابره می‌کند که تو برای من مهم و ارزشمندی و اینگونه بانک یا خزانه عاطفی شما پر میشود. به نسبت ۵ به ۱، یعنی، چنانچه والدی  پنج مورد از این کارها انجام میدهد،یک مورد میتواند تذکر یا محدودیت در نظر بگیرد. و با پر شدن این خزانه عاطفی کودک و نوجوان حرف شنوی بیشتری دارد و با شما تعامل بهتری بر قرار می کند و گرایش به رفتارهای آسیب زا در او کم می شود.