سرویس: شهرستانکد خبر: 790|12:29 - 1402/05/04
نسخه چاپی

سد قشلاق صحنه امسال به آبگیری نمی‌رسد

سد قشلاق صحنه امسال به آبگیری نمی‌رسد
مجری طرح سد مخزنی قشلاق گفت: با توجه به حجم مطالبات باقیمانده اهالی روستاهای محدوده سد، این سد تا پایان امسال به مرحله آبگیری نمی‌رسد.

به گزارش تمدن کرمانشاه ،محسن حسین‌آباد، اظهار داشت: با آبگیری سد قشلاق اراضی برخی از روستا‌های بالادست سد، زیر آب می‌رود که شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه طبق روال معمول اینگونه پروژه‌ها، خسارت آن‌ها را طبق قانون و به شکل عادلانه به صاحبان حق پرداخت می‌کند.

 

 مجری طرح سد مخزنی قشلاق افزود: پرداخت مطالبات و خسارات اراضی و اماکن اهالی روستای کنگرشاه و قشلاق به سرعت در حال انجام است.

 

 وی گفت: به لحاظ فنی این سد آماده آبگیری است اما بایستی بحث تملک و پرداخت مطالبات حل شود لذا با توجه به اینکه میزان اراضی و تعداد پرونده‌ها زیاد است این سد امسال به آبگیری نمی‌رسد. 

 

حسین‌آبادی خاطرنشان کرد: سد مخزنی قشلاق که در 15 کیلومتری شمال شهر صحنه و 60 کیلومتری شهر کرمانشاه قرار دارد از سال 88 کلید خورد و با توجه به عدم اعتبارات کافی در سنوات گذشته این پروژه به طول انجامید، اما در سال 1400 با تخصیص اعتبار مجدد روند پیشرفت آن آغاز شد. 

 

وی با تاکید بر احقاق حقوق اهالی روستاهای محدوده سد با عنایت به نظرات کارشناسی و قانونی، گفت: کارشناسان دادگستری قیمت اماکن، باغات و اراضی روستاهای کنگرشاه و قشلاق را برآورد کرده‌اند. 

 

مجری طرح سد مخزنی قشلاق تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده با اختصاص مبلغ 600 میلیارد تومان پرونده سدقشلاق بسته خواهد شد و در حالت خوشبینانه سال 1403 به مرحله آبگیری می رسد. 

 

حسین آبادی در بخش دیگری از سخنانش هدف از احداث سد قشلاق را تامین آب کشاورزی برای 4200 هکتار از اراضی شهرستان صحنه و همچنین تامین آب شرب و صنعت به میزان 9 میلیون مترمکعب در سال دانست و خاطرنشان کرد: حجم مخزن این سد 50 میلیون مترمکعب و جنس آن نیز سنگ ریزه‌ای با هسته رسی می‌باشد.

 مجری طرح سد مخزنی قشلاق گفت: بهره‌برداری از این سد در رونق اقتصاد کشاورزی و باغداری و توسعه بوم‌گردی و گردشگری شهرستان نقش بسزایی خواهد داشت.