سرویس: شهرستانکد خبر: 1068|20:50 - 1403/02/03
نسخه چاپی

روستاهای«صحنه» ناشناخته مانده‌اند

روستاهای«صحنه» ناشناخته مانده‌اند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان صحنه به وجود تعداد قابل توجهی روستای گردشگری جذاب در این شهرستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه این روستاها چندان معرفی نشده اند.

به گزارش تمدن کرمانشاه ،سعید بروشان  با اشاره به تعدد روستاهای گردشگری صحنه، اظهار کرد: وجود دو رودخانه دینورآب و گاماسیاب و نیز تعداد زیادی چشمه و سراب در این شهرستان باعث شده تا روستاهای بسیار زیبایی همچون عامله، گروس، کنگر شاه، دستجرده، سراب دوآب، هالان و سیریجان در مجاورت آنها شکل گیرد که در ایام تعطیل میزبان گردشگران زیادی هستند. 

 

وی افزود: از طرفی در دهستان کندوله چندین روستا همچون کندوله، پریان و کرتویج واقع شده که به واسطه قدمت تاریخی زیاد، طبیعت بکر و زیبای خود و خانه هایی که هنوز معماری سنتی و اصیل خود را حفظ کرده اند، در سالهای اخیر مورد توجه گردشگران بسیاری واقع شده اند. 

 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان صحنه تصریح کرد: مردم این روستاها هنوز آداب و رسوم کهن، پوشش محلی و گویش و زبان مادری خود را حفظ کرده اند و خانه های کاهگلی آنها نشان از اصالتشان می دهد. 

 

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه صحنه چنین ظرفیت‌هایی در حوزه گردشگری روستایی دارد، اما متاسفانه بسیاری از این روستاها ناشناخته مانده اند، چرا که فعالین گردشگری این منطقه چندان در این زمینه تولید محتوا نکرده اند و نتوانسته اند روستاهای خود را به خوبی معرفی کنند. 

 

بروشان در ادامه با تاکید براینکه معرفی روستاهای این شهرستان به گردشگران مستلزم پای کار آمدن خود مردم است، عنوان کرد: منطقه اورامانات نمونه خوبی از روستاهایی است که مردم آنها پای کار آمده و باتولید محتوا در فضای مجازی و برگزاری رویدادهای مختلف توانستند خود را به مردم ایران معرفی کنند که این برنامه ها در صحنه نیز باید اجرایی شود. 

 

وی خاطرنشان کرد: البته زمانی که سریال «نون. خ ۲» در روستای پریان کندوله ساخته شد، زمینه ای برای معرفی هر چه بیشتر این منطقه بوجود آمد و گردشگران بسیاری به این منطقه روی آوردند، اما هنوز جای کار فراوانی وجود دارد. 

 

رئیس میراث فرهنگی صحنه تاکید کرد: با توجه به محدود بودن منابع دولتی و از طرفی تعداد بسیار بالای روستاهایی با قابلیت گردشگری در سطح استان، انتظار می رود که مردم خود این روستاها همانند آنچه که در اورامانات اتفاق افتاده، با تولید محتوا در زمینه جذب گردشگر وارد عمل شوند. 

 

وی در ادامه یکی از ملزومات مهم برای معرفی روستاهای گردشگری صحنه را برگزاری رویدادهای گردشگری عنوان کرد و افزود: در این راستا، برنامه ریزی هایی شده که امسال با مشارکت خود مردم این روستا چند رویداد گردشگری را داشته باشیم تا گردشگران را به این روستاها بکشانیم. 

 

بروشان خاطرنشان کرد: زمانی که یک رویداد گردشگری به صورت منظم و سالیانه برگزار شود، می تواند گردشگران زیادی را به سمت آن نقطه بکشاند و باعث شهرت و آوازه آن شود، لذا باید رویدادسازی و برپایی جشنواره ها را در روستاهای صحنه داشته باشیم. 

 

وی در خصوص وضعیت زیرساختی روستاهای این شهرستان هم گفت: علیرغم اینکه در بحث زیرساخت های جاده ای مشکل چندانی نداریم، اما با توجه به اینکه هنوز پای گردشگران زیادی به روستاهای این منطقه باز نشده، تنها هشت اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان فعال است و اگر جذب گردشگر بیشتری صورت گیرد، قطعا با توجه به احساس نیازی که وجود  دارد، در بحث زیرساخت‌های اقامتی هم باید وضعیت بهتری پیدا کنیم. 

 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان صحنه تصریح کرد: در حال حاضر منبع اصلی درآمد مردم این منطقه از طریق کشاورزی و دامداری است، اما گردشگری می تواند به یکی دیگر از منابع درآمدی مردم این شهرستان تبدیل شود که لازمه آن معرفی روستاهای این منطقه است. 

 

وی با بیان اینکه روستاهای صحنه بویژه روستاهای منطقه کندوله به واسطه بافت سنتی و اصیل خود قابلیت تبدیل شدن به روستای جهانی را دارند، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم جزو کاندیداهای روستاهای جهانی قرار بگیریم، در گام اول باید به معرفی روستاهای گردشگرپذیر خود بپردازیم و در مرحله بعد در بحث جذب گردشگر، رویدادسازی و تکمیل زیرساخت های اقامتی و پذیرایی اقدام کنیم.